Terapia pedagogiczna
W Naszej Szkole od września 2018 r. działa gabinet terapii pedagogicznej. Znajduje się w pokoju nr 2.
Co roku na podstawie opinii pedagogicznych, które posiadają podopieczni uczniowie organizujemy zajęcia terapeutyczne, w dogodnym dla podopiecznych czasie oraz formie. (Niejednokrotnie organizujemy również zajęcia
w oparciu o sugestie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, bądź nauczycieli polonistów i wstępną diagnozę ewentualnych trudności w czytaniu i pisaniu, którą wykonuje pedagog i psycholog.)
Terapia pedagogiczna to specjalistyczne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, prowadzone różnymi metodami
i technikami, które mają na celu usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych i wyrównanie deficytów rozwojowych.
W zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych uczestniczą dzieci – uczniowie z dysleksją rozwojową ; uczniowie z dysleksją czyli uczniowie ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania, uczniowie z dysortografią – uczniowie mający specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni , szczególnie pod względem ortografii; oraz uczniowie
z dysgrafią – uczniowie mający specyficzne trudności w opanowaniu kaligraficznego pisma, czytelnego, o niskim poziomie graficznym; jak i ci, którzy mają problemy w liczeniu.
Może być tak, że dziecko biorące udział w zajęciach ma tylko brzydkie pismo i to na poprawie graficznej strony zapisu skupia się terapia. Jest jednak częściej tak, że dziecko ma trudności w czytaniu i w pisaniu, a wtedy praca terapeutyczna obejmuje szersze spektrum trudności.
Jak długo trwają zajęcia terapii pedagogicznej?
Dziecko z dysleksją może uczestniczyć w terapii pedagogicznej w zajęciach grupowych lub indywidualnych w szkole,
z częstotliwością tygodniową. W jednej grupie terapeutycznej uczestniczy z reguły od 2 do 5 uczniów. Jednostka zajęciowa trwa zazwyczaj 45 minut.
Zajęcia prowadzone są w okresie od października do czerwca.
Zajęcia terapii pedagogicznej organizowane są w ramach udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej na wniosek i za zgodą Rodzica, bądź Opiekuna prawnego.
Najważniejszy cel terapii
Najważniejszym celem terapii pedagogicznej, na którym skupia się terapeuta jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z trudnościami rozwojowymi, rozwoju na miarę ich możliwości.
Dziecko z dysleksją uczęszcza na zajęcia terapeutyczne, by usprawnieniu uległy jego funkcje percepcyjno-motoryczne, żeby wyrównać braki w wiadomościach
i umiejętnościach szkolnych, a przez to – by wyeliminować niepowodzenia szkolne oraz ich emocjonalne i społeczne konsekwencje.
Celami szczegółowymi terapii pedagogicznej, jakie znaleźć można zapewne
w większości scenariuszy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych są:
- wspomaganie rozwoju sprawności manualnej i graficznej,
- kształtowanie i rozwijanie analizy oraz syntezy wzrokowej i słuchowej,
- usprawnianie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni,
- kształtowanie i rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie koncentracji uwagi, pamięci i spostrzegawczości,
- rozwijanie umiejętności czytania i pisania,
- motywowanie do systematycznej pracy,
- rozbudzanie wiary we własne siły i możliwości.
Terapia pedagogiczna jest procesem długotrwałych oddziaływań, to szereg całościowych działań o charakterze pedagogicznym, nastawionych na pomoc dziecku, niwelowanie trudności, przyczyn i objawów niepowodzeń szkolnych, nastawionych na eliminowanie ujemnych konsekwencji, podwyższanie samooceny i motywacji do dalszego działania, do obowiązków szkolnych.
Regulamin uczęszczania na zajęcia terapii pedagogicznej
W zajęciach terapii uczestniczą dzieci, które potrzebują terapii pedagogicznej, wyłaniane na podstawie opinii psychologiczno- pedagogicznej wydanej przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną, oraz dzieci skierowane przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, bądź nauczyciela polonistę.
- Rodzice wyrażają pisemną zgodę na udział swojego dziecka w zajęciach.
- Czas trwania zajęć terapii pedagogicznej dostosowany jest do indywidualnych możliwości dziecka. Zajęcia prowadzone są indywidualnie, bądź w grupach 2- 5 osób.
- Rodzice są zobowiązani do dopilnowania, aby dziecko uczęszczało systematycznie w zajęciach.
- W zajęciach mogą brać udział wyłącznie dzieci zdrowe (bez kataru, kaszlu, gorączki, bólu głowy, brzucha oraz chorób zakaźnych).
- Dziecko powinno być zaopatrzone w zeszyt do zajęć terapii pedagogicznej (jeśli wymaga tego terapeuta), oraz własne materiały piśmiennicze, tj. długopis, ołówek, kredki, które zabiera po zajęciach do domu.
- Rodzice mają możliwość uzyskania informacji na temat postępów dziecka oraz ewentualnych trudności podczas godzin pracy nauczyciela terapeuty, podczas zebrań szkolnych, oraz w wyznaczonych terminach konsultacji.
- Terapia pedagogiczna prowadzona jest podczas całego roku szkolnego. Uczeń może zostać objęty terapią pedagogiczną w dowolnym momencie trwania roku szkolnego w zależności od jego potrzeb.